понеділок, 4 січня 2010 р.

Уміння читати може витиснути з мозку іншу інформацію

Мозок людини в процесі навчання читанню перерозподіляє ресурси для розв'язку цього непростого завдання, і областям, відповідальним за інші навички, доводиться "потіснитися.

Читання - це відносно недавнє явище в житті людини, і тому, по сучасних уявленнях, людський мозок підбудовується під цю навичку " на ходу", у процесі навчання, а не опирається винятково на еволюційно більш прадавні механізми обробки візуальної інформації.

Станислас Дегаене (Stanislas Dehaene) з Національного інституту здоров'я й медичних досліджень (Франція) і його колеги вирішили перевірити, як саме вміння читати впливає на функціонування мозку, і виявили цілий ряд змін у реакціях на стимули різної природи.

"Ці в основному позитивні зміни не скасовують того, що вміння читати, як і інші складні навички, також приводить до ефектів "конкуренції" (навичок) в області кори. В області, відповідальній за розпізнавання друкованого тексту, зображення шахової дошки й осіб викликали значно меншу активність. Можливість того, що наше вміння читати розвивається на шкоду здібності сприймати особи, буде розглянута в подальших дослідженнях", - відзначають автори.

Учені зібрали групу з 63 португальців і бразильців, 11 з яких не вміли читати, 22 навчилися цього вже в дорослому віці, а всі інші - у дитинстві, коли вчилися в школі. При цьому, як відзначають самі автори, вони навмисно працювали не з "високоосвіченими студентами університетів", які звичайно виявляються добровольцями в нейродослідженнях, а зі звичайними людьми.

Після оцінки навичок читання у всіх учасників експерименту Дегаене і його колеги за допомогою функціональної резонансної-магнітно-резонансної томографії стежили за реакцією мозку на різні стимули, зокрема, на зображення осіб і інших об'єктів, усні й друковані тексти й математичні завдання.

Дослідники з'ясували, що вміння читати, незалежно від того, коли воно виникло, дійсно сильно впливає на реакції мозку на ці стимули. По-перше, воно ускладнює організацію зорової зони кори головного мозку. По-друге, в людини, що вміє читати, практично вся мережа нейронів, відповідальна за сприйняття усної мови, у лівій півкулі активується й друкованим текстом.

Таким чином, читання, будучи відносно недавнім культурним винаходом, по ефективності рівняється із самим еволюційно розвиненим каналом комунікації людини - мовою".

Крім того, уміння читати позитивно впливає на процес обробки усного мовлення, підсилюючи роботу фонологічної області в частині скроневої частки, що належить до слухової асоціативної кори (planum temporale).

Раніше вчені з Колумбії й Великобританії, провівши своє дослідження на групі колумбійських партизанів, що навчилися грамоті тільки по досягненню зрілого віку, з'ясували, що навчання читанню й письму змінює структуру мозку, збільшуючи щільність сірої й білої речовини в деяких його відділах.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.